top of page

הוראות שימוש באתר להורדה

הוראות שימוש באתר

לימוד תכנה דומה ללימוד שפה חדשה. מעבר לתחביר השפה צריך גם ללמוד את החשיבה הלוגית שמאחוריה. צריך ללמוד את התרבות בה צמחה השפה כדי להבין את הביטויים שלה. זאת הסיבה שכדאי ללמד את אבני היסוד שפת התכנות בגיל צעיר כי בגיל קל יותר להכיל שפה חדשה. מצד שני לנו המורים יהיה קשה יותר להיכנס לעולם התכנות מאותן סיבות. לעתים נמצא את התלמידים מבינים דברים טוב יותר מאתנו. מהירות התפיסה של הבת הקטנה שלי עם טלפונים חכמים גבוהה יותר משלי, עם כל הידע הרחב שיש לי במחשבים, עדיין אני מאחור ומוצא עצמי לומד ממנה. נוסיף על כך, ששפת התכנות עדיין מתפתחת, ומייצרת מונחים חדשים, כלים חדשים ויכולות חדשות, וכאן כבר קרוב לוודאי שהתלמידים שאנחנו מלמדים יעסקו בתכנות אלמנטים שאנחנו בכלל לא נוכל לתפוס במחשבה. לכן אני יותר ממליץ לקרא בעיון את הוראות השימוש באתר. שם תמצאו כמה כלים חשובים מעבר לכלים טכניים הנדרשים ללימוד תכנה

שימוש באתר סקראץ'

אתר סקראץ' של MIT מעמיד לרשותנו כלים טובים ויעילים לשימוש. עלינו מוטלת המשימה להכיר אותם. תחת כותרת התפריט "אתר סקראץ'" תמצאו הוראות כניסה לאתר, הרשמה, שיתוף ושמירה. ממש מומלץ לעבוד בגרסה האינטרנטית. לילדים קל להמשיך לעבוד על הפרויקטים שלהם בבית, לנו קל להתחבר בבית ולראות את התקדמות התלמידים, הגירוי לראות עבודות של אחרים זמין ועוד. בכל אופן אם אתם מלמדים במסגרת בה החיבור לאינטרנט לא זמין או לא יציב או מכל סיבה אחרת רוצים או צריכים לעבוד אוף-ליין אתם יכולים להוריד את התכנה להתקנה. התכנה בגרסה החדשה (2.0) מצריכה 3 הורדות -התקנה של Adobe Air, התקנת התכנה, והתקנת תוכן.  קישור לדף ההתקנה ניתן למצוא כאן. אפשר לעבוד עם הגרסה הישנה של סקראץ' (1.4) המצריכה רק התקנה אחת אבל קחו בחשבון שחסרות לתכנה לא מעט כלים מצויינים שיש בגרסה החדשה. קישור להתקנת התכנה הישנה.

ידיעת תכנות

תארו לכם מורה לחשבון שמלמד חשבון, וידיעותיו בחשבון הן ברמה של הכיתה אותה הוא מלמד! לא היינו רוצים מורה כזה לילדים שלנו! גם בתכנות אנחנו רוצים לדעת מעט יותר מהתלמידים. בכותרת התפריט "יסודות" תמצאו כלים מספיקים כדי שהתלמידים יוכלו לבנות דברים בסקראץ' אבל כמורים אני ממליץ לכם ללמוד גם את תפריט "נושאים מתקדמים". לעבור על הנושאים, לתרגל אותם, לחקור אותם, לשאול! (אף אחד לא נולד יודע), ובעיקר להנות! תכנות זה כיף. ואם לכם יהיה כיף - לתלמידים גם.

לימוד עצמי

למרות הנאמר למעלה, ואף על פי כן, אף אחד לא יודע הכל. במיוחד לא בתחום שהוא תמידית מתפתח, ומביא חידושים ושינויים מהותיים כל שני וחמישי. לא פעם אני נתקל בשאלות תלמידים שאין לי להם תשובה. זוהי הזדמנות מצוינת ללמד את התלמידים ללמוד! כמרצה במכללה הישראלית לאנימציה המסר הראשון שאני מעביר לסטודנטים הוא, שגם אם אצליח ללמד אותם את כל הפונקציות של התכנה הנלמדת, מחר ימציאו פונקציות חדשות, ומחרתיים מקום העבודה שלהם יבחר לעבור לעבוד עם תכנה אחרת לגמרי, והם יצטרכו ללמוד לבד.

 

עידוד חיפוש בגוגל, עידוד התלמידים לשלוח בעצמם שאלות לאתר סקראץ' צ'יגעון, והדגשה חוזרת כמה חשוב בעולם המחשבים לשלוט בשפה האנגלית (או הסינית) - בשיעור "חקר" שבתפריט "אתר סקראץ'" המלצתי לעודד תלמידים לחפש לא רק בעברית. פותחים את "גוגל תרגם" כותבים "משחקים" ומתרגמים לאנגלית, הודית, סינית וגרמנית. זהו תהליך שהילדים אוהבים כי הוא מחבר אותם לעולם הרחב. הוא גם מראה להם שאפשר למצוא כך אפשרויות נוספות, רבות ומגוונות.

לימוד עצמי (2)

האתר עצמו נולד משני צרכים. האחד זה בקשות רבות ממורים עמיתים לשתף את חומרי הלימוד שייצרתי, והשנייה, והחשובה הרבה יותר - הצורך להתמודד עם כיתה הטרוגנית. כל נושא נילמד אנחנו מכוונים לממוצע, ומתמודדים מצד אחד עם המצטיינים המסיימים את המשימה "מהר מידי", ועם תלמידים מתקשים שלא מצליחים את המשימה בכלל. השיעורים המודרכים נועדו כדי לשלוח את התלמידים המבינים לשוטט שם, וללמוד בעצמם תוכן חדש. זאת הסיבה שהשיעורים הם שיעורי וידאו למרות שלנו המורים אולי קל יותר להתמודד עם שיעור כתוב.


מעבר לשקט שאנו רוכשים כך, ולזמן היקר שמתפנה לנו המורים להיות עם המתקשים, אנחנו זוכים ללמד את התלמידים את השיעור החשוב ביותר - ללמוד עצמאית. עוד יתרון עצום לשיטה הזאת, שהתלמידים שלומדים דרך השיעורים המודרכים הופכים להיות מומחים קטנים (או אולי ילדים קטנים אבל מומחים גדולים) לתכנות, ואפשר להשתמש בהם ככלי עזר לנו המורים בהקניית היכולות. אפשר להפנות תלמיד מתקשה ללמוד אצל תלמיד שכבר עבר את אותו אתגר והתליח.

שיעורי רקע

כאשר לומדים תכנות חשוב בעיני ללמד גם קצת על הסביבה בה המחשבים פועלים, על התרומה שלהם, על הסכנות שהם מביאים, וגם על איך המחשב באמת עובד. תחת כותרת התפריט "למה מחשב" תמצאו מעט מהאפשרויות הרבות ללימוד על סביבת העבודה הממוחשבת. בתחילת השנה אני עורך דיון בכיתה (לא בכיתת מחשב) בנושא מה עושים עם מחשבים חוץ מלשחק ולראות את הסדרה "קופיקו"? הנושאים ניהול מידע, תקשורת, אבטחה ורובוטיקה מקבלים ביטוי באתר. באתר גם תמצאו מעט הסטוריה של המחשב, ומעט על כמה חברות הייטק בולטות מתוך החברות הרבות והמצויינות הפועלות בישראל. אבל ישנם עוד נושאים רבים כמו התחומים בהם המחשב מסייע לנו בחיי היומיום כמו צבא, רפואה, תחבורה, חקלאות, תעשייה ואיפה לא!. כתושב הדרום אנחנו מדברים כעשר דקות על "כיפת ברזל" ועל איך אי-אפשר היה לממש אותה ללא מחשב. לפי גודל התלמידים ורמתם אפשר לעודד אותם לקרא לבד או להכין בעצמם שיעור קצר של 10 דקות בנושא מסוים עליו הם יכינו מצגת אותה הם יציגו בפני התלמידים.

מחשב ללא מחשב

בדף הראשון תחת הכותרת "למה מחשב" בתחתית הדף שמתי קישורים למערכי שיעור ללימוד מחשב ללא מחשב. אלו שיעורים מדליקים ומצוינים המסבירים דברים כמו פיקסלים, שפה בינרית, אבטחה, GPS ועוד המון נושאים מגוונים ומעניינים. אני שומר שיעורים כאלה ל"ימים גשומים" בהם האינטרנט נפל, או רוחם של התלמידים נפלה ויש צורך באיזה שיעור שונה. לצורך כך כדאי לעבור על השיעורים. לחלקם יש צורך להכין מראש חומרים (לא פרויקטים מורכבים). ממש ממליץ להפוך את הכלי הזה לשמיש.

bottom of page